vrijdag 29 juni 2012

Bloem haken (crochet)

Zelf dingen maken voor in huis
- gehaakte bloem -

Sinds kort heb ik via youtube leren haken en nu doe ik niets liever wanneer ik ergens moet wachten (en dat gebeurt regelmatig in Peru). Het leek eerst lastig, maar dat valt enorm mee. Allereerst heb je niet twee breinaalden nodig (1 haaknaald is voldoende) en er zijn voor zover ik weet ook niet ontelbaar veel verschillende steken. Je moet alleen even opzoeken hoe je lossen, vasten en stokjes haakt en dan ben je er zo ongeveer. Zie hier een bloem! Ook leuk op een haarband, muts, tas enz.

Het patroon voor de gehaakte bloem (in mijn eigen woorden en dus zonder vervelende afkortingen) is het volgende:

- haak 6 lossen en sluit de ring
- 1ste ronde: haak nu 20 stokjes in de ring (het eerste stokje bestaat uit drie lossen)
- 2de ronde: haak steeds twee stokjes en dan 2 lossen, herhaal totdat er 10x2 stokjes zijn
- 3de ronde: haak nu in elke opening van de vorige ronde *twee stokjes, 2 lossen, 2 stokjes* haak dan 1 losse en ga naar de volgende opening, herhaal totdat je rond bent
- 4de ronde: haak nu in elke grotere opening van de vorige ronde 7 stokjes, ga naar de vorige opening met een halve vasten en herhaal dit totdat je rond bent

Ik ga snel mijn 'haakpatroon-uitleg-talent' verder ontwikkelen.

Tip: wanneer je geen fan van youtube bent staan hier de haaktechnieken uitgelegd:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...