donderdag 26 juli 2012

Zelf vloeibare handzeep maken (DIY liquid soap)

Zelf vloeibare zeep maken!

Ik hou van zeep en zeepjes. Als decoratie zien zeepjes er heerlijk schoon uit in de badkamer of op het toilet en ze ruiken ook nog eens lekker. Ik moet helaas wel toegeven dat ik geen groot fan ben van het gebruiken van stukken zeep. Op het aanrecht of de wastafel wordt alles er omheen vaak plakkerig en slijmerig en na een tijdje zien ze er gebarsten en niet meer zo zacht uit. Toch zijn stukken zeep vaak veel goedkoper dan vloeibare zeep en worden stukken zeep ook regelmatig cadeau gedaan. Na een zoektocht op het internet kwam ik erachter hoe je zelf van een stuk zeep, vloeibare zeep kunt maken. Je hebt bijna niets nodig en van één stuk zeep, kun je meer dan 2 liter vloeibare zeep maken. 

Benodigdheden:
- een stuk zeep
- een rasp
- water
- een eetlepel glycerine (dit vond ik voor €0,50 bij de drogist)
- Een pan
zelf vloeibare handzeep maken
Rasp allereerst het stuk zeep. Dit ging makkelijker dan het raspen van een wortel, want zeep is heerlijk zacht. 
Dit ruikt trouwens heerlijk!
zelf vloeibare handzeep maken
Je hebt 1 kop geraspte zeep nodig, of omgerekend rond de 240 ml. Bij mij was dit precies het hele stuk zeep.
Nu kun je de kop geraspte zeep in een grote pan doen en daar 10 koppen (ongeveer 2,4 liter) water bij gieten. 
zelf vloeibare handzeep maken
Voeg hier 1 eetlepel glycerine aan toe. 
zelf vloeibare handzeep maken
Warm nu al roerend op laag vuur de zeepsoep op, totdat de zeep oplost. Dit duurde bij mij ongeveer 5 minuten.
Laat de zeep nu afkoelen. Ik heb het zelf, na een kwartier wachten, een half uur in de koelkast gezet.
zelf vloeibare handzeep maken
De zeep was in eerste instantie nog erg vloeibaar, maar tijdens het afkoelen werd het   minder vloeibaar en voelde het als een crème. 
zelf vloeibare handzeep maken
Vul nu je zeeppompjes en bewaar de rest in een afgesloten kan. Daarmee kun je nu steeds je zeeppompjes bijvullen. Mijn handen voelen zacht en schoon en het huis (en de koelkast) ruikt lekker!

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...