zaterdag 4 augustus 2012

Gehaakte lama (Crochet lama amigurumi)

Ik dacht dat ik in Peru wel overal lama-knuffels zou kunnen vinden, maar dat valt nogal tegen. Daarom besloot ik er zelf 1 te maken van katoen. Zelf knuffels haken is een Japanse  uitvinding en er is een hoop informatie over te vinden. De haakstijl heet 'Amigurumi' en het is enorm makkelijk. Je hoeft maar 1 haaksteek te leren en door te meerderen of te minderen kun je zelf je eigen knuffels ontwerpen. Je begint met een rondje (de neus van de lama) en wil je dat het groter wordt dan haak je twee steken in elke steek en wil je dat het kleiner wordt dan sla je steeds een steek over. Het is vooral logisch nadenken. Er zijn trouwens ook een hoop patronen op het internet te vinden, maar die vind ik zelf altijd een beetje ingewikkeld. Op youtube wordt het goed uitgelegd in bijvoorbeeld dit filmpje: filmpje. Ik ga nu een schildpad haken :)
De steek die je gebruikt bij het maken van amigurumi knuffels (de vaste steek) is een beetje lastig uit te leggen, maar wanneer je het een paar keer hebt gedaan kun je het doen terwijl je bijvoorbeeld tv kijkt of in de bus zit. De vaste steek maak je door met je haaknaald in te steken. Sla dan de draad om de naald, haal de draad door de eerste lus op de naald, sla de draad nogmaals om de naald en haal deze nu door beide lussen op de naald. In de video is het duidelijker!
Hij is best lief geworden. Nu moet ik alleen nog verzinnen wat voor een staartje ik hem ga geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...